logo

Meny

Läkemedelsbranschen

Säljrapporter on-the-fly med AI

Ett tekniskt Proof of Concept som baserades på Googles Speech-to-text AI.

POCPrototypMVP

Voice bot

Det började ungefär så här: Tänk om vi kunde få våra svenska säljare att rapportera i CRM:et direkt efter varje enskilt säljmöte för att förbättra kvalitén…

Utmaning

Uppdraget började som ett Proof of Concept där utmaningen bestod i att förenkla och förbättra kvaliteten på säljrapportering hos en grupp resande svenska säljare men slutade som en MVP. Tidigare rapporterade säljarna månadens möten vid ett och samma tillfälle i slutet av varje månad i sitt Säljstödsystem (CRM) på koncernspråket engelska vilket resulterade i bristfällig information, osäkra prognoser och begränsade möjligheter till uppföljning.

Lösning

Från röst till text

Vi gjorde först ett tekniskt Proof of Concept som baserades på Googles Speech-to-text AI. Därefter designade vi en prototyp och utvecklade en MVP i form av en röststyrd applikation som triggades av kalenderhändelser som definierats som säljmöten. Applikationen ringde själv upp säljarens mobil och en robotröst intervjuade säljaren utifrån fördefinierade frågor. Exempelvis: Vilken var kunden?, vilka produkter diskuterades, vad var särskilt intressant, när bör uppföljning ske?

Svaren från säljaren transkriberades i realtid med hjälp av Googles Speech-to-text AI och översattes även till en engelsk version. Därefter exporterades svaren enligt en given mall direkt in i CRM-systemet, både som specifika svar men också som en sammanfattning. Smidigt – vi vet!

irregular-image
1
2

Resultat

Den första MVP:n som var i bruk 16 veckor senare

Var lösningen tekniskt möjlig att genomföra? Ja, det svaret tog ca 14 dagar att få fram. Den första MVP:n som var i bruk 16 veckor senare var mycket uppskattad av användarna och resulterade i en märkbar kvalitetshöjning i rapporteringen. Ord som smidigt, enkelt och tack var de som återkom i utvärderingen. Att lösningen också blev Innovation-of-the-year-award internt för ett topp 20 bolag på Fortune 500 listan ser vi som en ren bonus.

Något för dig?

Vill du prata digital tjänsteutveckling?

  • Hör av dig oavsett om du har en hel digital företagsidé eller vill utveckla en ny digital tjänst inom ditt område. Vi kan hjälpa dig att avgränsa din idé, utforska potentialen och ge dig en uppfattning om storleken på investeringen. Ett naturligt nästa steg blir att fortsätta på erbjudandena inom Tjänstedesign & Innovation
HITTA FLER POLARE
imageimageimageimageimageimage
Ditt eget team

Behöver du ett eget team anpassat efter ditt behov?

Vi har kompletta team som täcker allt från digital strategi och användarupplevelse till utveckling och test. Du får tillgång till erfarna designers och utvecklare som tillsammans med seniora projektledare ser till att du får ett smidigt och effektivt projektflöde.

Mer om team
Även inom Tjänstedesign & Innovation
Digital certifikatshantering

Ersätt plastkort, pärmar och papper med digitala certifikat i en användarvänlig plattform

Falagrett vill transformera certifikatshantering och ersätta plastkort, pärmar och papper med digitala certifikat i en användarvänlig plattform riktad till utbildningsföretag, arbetsgivare, och den certifierade så klart.

Läs hela caset
Gidås Hållbarhetsbyrå

Emma är en skräddarsydd SaaS-lösning för att organisera och rapportera koldioxidutsläpp

Genom att förenkla processen med en användarvänlig plattform som är skalbar och flexibel för olika typer av rapportering vill vi hjälpa till att göra hållbarhetsarbetet självklart.

Läs hela caset