ETT SJUKT BEHOV

Vi är beroende av att lära oss nya saker och revidera gammal kunskap när det gäller reklam och marknadsföring – att förstå hur saker hänger ihop och varför. Så var med och bidra, tillsammans riskerar vi fort att lära oss ännu mer.

FÖLJ OSS

Christer

Skribent / projektledare / föreläsare / digital strateg med en böjelse för statistik och sociala medier.

Var sjätte svensk statusuppdaterar dagligen

Publicerat den 29 oktober, 2010

I veckan kom statistik över svenskarnas Internetvanor. I rapporten Svenskarna och Internet 2010 framgår att var sjätte svensk statusuppdaterar varje dag. Det finns mycket mattnyttigt att ta fasta på i rapporten om du vill veta hur vi använder Internet, här kommer lite intressanta fakta kring de sociala aktiviteterna på nätet.

Andelen användargenererat innehåll ökar

  • 1.8 miljoner svenska internetanvändare kommenterar till vardags vad andra har skrivit.*
  • Ca 3.5 miljoner svenskar är med och skapar innehåll i sociala nätverk och communitys.*
  • Andelen användare över 45 år som besöker sociala nätverk har mer än fördubblats det sista året. ca 38 % av internetanvändarna i åldrarna 46-55 år deltar idag i något socialt nätverk.*
  • 60 % av internetanvändarna i åldrarna 19-25 år besöker sociala nätverk dagligen.*
  • 22 % av befolkningen går någon gång ut på Internet via mobilen och 42 % av de som har tillgång till Internet i mobilen använder den till att besöka sociala nätverk. (jmfr 9 %, 2009).*

*Källa: Olle Findahl, Svenskarna och Internet 2010, (Rapporten bygger på telefonintervjuer med 2000 svenskar)

Vad skapar ditt företag för innehåll?

Att webben är social råder det inga tvivel om när man ser dessa siffror och fler och fler företag tar tillfället i akt och startar en närvaro i sociala medier som Facebook, Twitter eller på Youtube och det är absolut inget fel i det, så länge det finns ett genomtänkt syfte med närvaron och realistiska förväntingar på vad den egna insatsen ska resultera i över tid.

Men vad innebär det för en företagare med en närvaro i sociala medier att 1.5 milj svenskar statusuppdaterar dagligen och hjälper till att fylla internet med användargenererat innehåll?

De sociala medierna fungerar inte som en Bankomat, där du kan göra uttag bara du har koden utan mer som en bank. Du måste sätta in något först innan du kan göra några uttag.

Och det du sätter in i sociala nätverk är tid, kunskap och engagemang som bygger relationer och förhoppningsvis skapar en upplevd kundnytta. För att identifiera kundyttan behöver du lära känna dina följare/kunder ordentligt och längs resans gång analysera de egna insatserna och ditt eget innehåll och det är ett jobb som tar tid. Fundera över dessa tre frågor:

  • Vilket innehåll skapar interaktion och engagemang?
  • Vilka bidrar med innehåll i dina nätverk och vilka är med passiva?
  • Är den upplevda nyttan av innehållet densamma hos alla dina följare?

Forresters Social Technographics är en bra utgångspunkt i arbetet med hur du engagerar följare utifrån hur aktiva de är i sociala nätverk. Alla kommer inte att engagera sig i en fototävling på din Facebook-sida, vissa nöjer sig kanske med att titta på bilder osv..

Så ställ in den planerade utflykten till helgen och gör en genomgång av ditt företags följare och innehåll i de sociala nätverken och passa även på att läsa Annika Lidnes post på Socialbusiness om att ”Företag får de fans de förtjänar”.

Trevlig helg framför datorn!