ETT SJUKT BEHOV

Vi är beroende av att lära oss nya saker och revidera gammal kunskap när det gäller reklam och marknadsföring – att förstå hur saker hänger ihop och varför. Så var med och bidra, tillsammans riskerar vi fort att lära oss ännu mer.

FÖLJ OSS

Marcus

VD / affärsutvecklare / projektledare som lägger sig i det mesta.

Vad är syfte och mål med er webbplats?

Publicerat den 24 september, 2010

När vi ställer denna fråga till företagare så får vi ofta ett trevande svar. Ingen riktigt vet och trots att det har byggts webbplatser i över två decennier så verkar det inte vara så viktigt? Hur kommer det sig att ett företag utan någon som helst plan eller tanke gärna lägger 30 000 eller mer på en webbplats som de sedan inte bryr sig om? Vore det inte då bättre att bara ge webbyrån pengarna utan motprestation. Det är ju ändå att kasta pengarna i sjön och det spar ju både tid och bekymmer för båda parterna?

Genom att surfa runt på företags webbplatser som du ser på bildekaler, i tidningsannonser eller då du söker efter viss information går det snabbt konstatera att det finns väldigt många och dyra digitala visitkort. Detta gör mig uppriktigt upprörd och vore det inte bättre att lägga lite tid och pengar på analysera vad företagets webbplats ska uppfylla för syfte och mål innan  bygget med en ny webbplats med samma budskap som den förra påbörjas?

Tjäna pengar på din webbplats

Tjäna pengar på din webbplats

Tjäna pengar på din webbplats
- Ok, du vill inte sälja dina produkter via webbplatsen.
- Jag förstår, du har nästan inga besökare så varför bry sig?
- Dina kunder ringer ju alltid för att beställa tjänsterna/produkterna.
Anledningarna är många men ändå köper många en webbsida av en webbsnickrare bara för att?! I slutändan sitter du där på ditt kontor med en ny fin webbplats (högst subjektiv tyckande) som innehåller företagsinformation och dina kontaktuppgifter. Nu hoppas du att alla världens internetanvändare ska hitta din webbplats och telefonen ska börja glöda, yeeha right!

En webbplats får aldrig besökare den förtjänar besökare…

Varför inte tänka annorlunda?
Alla företag oavsett storlek har olika sätt att tjäna pengar. Vi konsulter vill ju helst sälja så många timmar till så högt pris som möjligt (oj skrev jag ut detta?), du kanske vill sälja så många produkter till så högt pris som möjligt (skäms inte för att du vill tjäna pengar) och andra kanske vill göra så lite som möjligt och låta kunden göra jobbet (läs bank).

Det jag vill säga är: Finns det något i din dagliga verksamhet som faktiskt skulle gå att underlätta via webbplatsen?

  • Lägga ut tydlig information som gör att du får färre telefonsamtal med frågor kring företagets produkter?
  • Ta fram ett beställningsformulär som minimerar tiden från order till att företaget kan leverera?
  • Bevaka vad som sägs på Internet om ert varumärke eller produkt så att du kan svara kunderna där kunderna är?
  • Får det att integrera den övriga marknadsföring med webbplatsen som stärker relationerna med kunderna?
  • Finns det moment i verksamheten som kan snabbas upp, minskas i arbetsinsats med hjälp av webbplatsen som kanske dessutom underlättar för kunderna
  • Eller går det att direkt tjäna pengar med hjälp av webbplatsen?

Titta på din egen verksamhet
Fundera lite på din webbplats syfte, mål och vad den kan tillföra din verksamhet. Jag är säker att ni kan komma på något som inte kostar er en förmögenhet och på sikt faktiskt hjälper er att tjäna pengar. För det är fint att tjäna pengar!