ETT SJUKT BEHOV

Vi är beroende av att lära oss nya saker och revidera gammal kunskap när det gäller reklam och marknadsföring – att förstå hur saker hänger ihop och varför. Så var med och bidra, tillsammans riskerar vi fort att lära oss ännu mer.

FÖLJ OSS

Christer

Skribent / projektledare / föreläsare / digital strateg med en böjelse för statistik och sociala medier.

Stärk din närvaro på webben – del 3

Publicerat den 1 oktober, 2010

En aktiv närvaro i sociala medier som skapar engagemang och interaktion med målgruppen och som dessutom tillför ett värde skapar även värden offline. En studie från det amerikansk företaget Postrelease visar att ca 65 % av de som är aktiva (deltar i dialogen) i forum online även delar med sig av råd och tips som de inhämtat från forumen ”offline”, dvs i det personliga mötet.

Kopplar du samman de bästa av två världar?

Digitala rekommendationer får alltså på Red Bull-vis vingar även i det personliga mötet på gatan. Och här kommer fler siffror. Ca 79 % av de som är aktiva i forumen hjälper en vän eller familjemedlem med ett köpbeslut. Nu ska vi komma ihåg att dessa siffror är amerikanska och baserar sig på en undersökning på endast 1000 personer men det finns  fler som visar på liknande resultat.

Därför är det viktigt att inte bara ”tänka digitalt” med skygglapparna på. Utan ställa sig frågan hur marknadsföringsinsatserna i sociala medier kan integreras med den traditionella marknadsföringen. Om du vill gå riktigt på djupet så kolla in Jeremiah Owyangs matris över hur en sådan integration kan se ut.  Så länge du har ett tydligt syfte med din marknadsföring både online och offline och en bra uppföljning av dem så kommer möjligheterna till spinn-off-effekter att framträda tydligare. Här är ett exempel på hur Starbucks jobbar.

Hur du följer upp arbetet med sociala medier

Men hur ska vår bilfirma följa upp sina insatser i de sociala medierna? Vad ska de mäta, vad är bra och mindre bra. Självfallet beror det ju på syftet och målen med själva närvaron. Är målet att bygga relationer och skapa varumärkesambassadörer så är det inte alla gånger helt lätt att räkna om värdet till rena pengar in i form av ökad försäljning.

Tar vi Facebook som exempel så är det sekundärt hur många personer som ”gillar” företagssidan. Låt säga att det i det här fallet bara är 100 personer, men att 30 av dessa är ansvariga för inköpen av bilar till de företag som de arbetar på. Då blir bilden av relationen helt annorlunda. Hur lång tid tar det för dig att göra 30 säljsamtal? Det viktiga är inte antalet personer utan vilka dessa personer är och att bygga ett förtroende hos dem.

Men hur mäter då företaget hur de lyckas skapa förtroende och engagemang med dessa nyckelpersoner. Tor Löwkrantz har skrivet en checklista för företag om hur man mäter resultatet av sina insatser på Facebook som du bara måste ta dig tid att läsa eftersom du nu har hängt med hela vägen hit i det här inlägget.

Så var noga med att inte stirra blint på räckvidden när det är relationerna som är det viktiga. Kom ihåg att relationer byggas inte över en kafferast och vad du ger i sociala medier står i proportion till vad du får tillbaka.

Relaterade inlägg:
Stärk din närvaro på webben – del 1
Stärk din närvaro på webben – del 2

  • http://lowkrantz.com/ Tor Löwkrantz

    Tack för länken, bra post.

    Det kommer alltid bli äpplen och päron om man försöker sätta ett kvantitativt värde på relationer.