ETT SJUKT BEHOV

Vi är beroende av att lära oss nya saker och revidera gammal kunskap när det gäller reklam och marknadsföring – att förstå hur saker hänger ihop och varför. Så var med och bidra, tillsammans riskerar vi fort att lära oss ännu mer.

FÖLJ OSS

Christer

Skribent / projektledare / föreläsare / digital strateg med en böjelse för statistik och sociala medier.

Stärk din närvaro på webben – del 2

Publicerat den 26 augusti, 2010

Alla affärer kommer inte att ske på webben i framtiden men incitamenten till affärer kommer att äga rum där och gör det redan i stor utsträckning. Därför blir en väl genomtänkt närvaro på den sociala webben viktig.

Roy Amara sa en gång att vi på kort sikt överskattar teknikens inverkan på våra liv, och på lång sikt underskattar den (Amara’s lag). Och vem trodde att man skulle köpa bilar, vissa gånger direkt över telefonen på något som heter Blocket.se för tio år sedan?

Bilar är sällanköpsprodukter där köpbeslutet föregås av ett högt engagemang och som kund vill du gärna förvissa dig om att du har tagit ett bra beslut innan du stegar in i bilhallen och gör av med en årslön på en kafferast.  Ju mer relevant information du kan grunda ditt beslut på desto tryggare känns det. Var skulle du börja söka information inför ditt kommande bilköp? På Google kanske?

Värdeskapande innehåll bygger relationer

Därför blir innehållet/informationen som bilfirman tillhandahåller i de olika verktygen centralt, en relation uppstår inte ur tomma intet. Sedan handlar ju ett liv med bil inte bara om själva införskaffandet även om det är den roliga biten.  För många bilfirmor ligger stora delar av verksamheten i eftermarknaden som service och tillbehör vilket medför ytterligare anledningar att verkligen vårda relationen med kunderna.

Dags att bli riktigt konkret.

Vilka verktyg skulle en bilfirma kunna använda sig av och vad kan vara värdeskapande innehåll?

Det här bör mer ses som idéer än som konkreta lösningar. Vad som är ”bästa-lösningar” skiljer sig givetvis från företag till företag:

Facebook
Med  3.8 milj svenska användare finns det flera anledningar till att ha en närvaro på Facebook. Varför inte dela information om:

  • Finansieringslösningar, försäkringar.
  • Tester, provkörningar och krocktester av de olika bilmärkena
  • Tester och tips om tillbehör.
  • Miljöpåverkan, utsläpp, eco-driving etc
  • Kundevent, egna erbjudanden (med viss måttfullhet)
  • Checklista vid begagnatköp osv osv…

Kolla gärna in det lokala företaget Bilbolaget Nords sida på Facebook.

Twitter

  • Fungerar som katalysator trafikmässigt och som ett snabbt kommunikationsverktyg för antingen kundservice, supportärenden eller för att föra en direkt dialog med kunder. Viktigt är däremot att verkligen analysera hur stor del av målgruppen som använder plattformen. Se hur Nybergs bil använder verktyget.

Youtube
Den tredje mest besökta siten på webben och den andra största sökmotorn. Kom ihåg att filmproduktioner ofta kräver mycket tid, planering och en tydlig röd tråd för att bli bra om man gör dem själva.

  • Instruktionsfilmer i sann Bosse-bildoktor anda om hur man löser och undviker problem kan utgöra exempel på något som kan göra billivet lite enklare för dina kunder. Dessutom skapar du ytterligare ett digitalt avtryck på nätet och har du en webblösning i WordPress är det busenkelt att lägga upp filmklippen på den egna sidan. Det amerikanska företaget eHOW gör instruktionsfilmer om b la bilar.

Getsatisfaction

  • Är ett publikt supportverktyg där även användarna kan svara på varandras frågor. Här kan alla på företaget från verkstadens mekaniker till VD vara med och svarar på frågor. Allteftersom byggs en praktisk frågor-och-svar bank upp och  Tänk om småbarnsföräldern hittar tre bra förslag på bilbarnstol som passar perfekt i just dennes bilmodell? Volvo är ett av få bilmärken som använder verktyget.

Blogg
Förutom att Google kommer att gilla dig så finns det flera anledningar till att starta en företagsblogg. Du stärker relationen med dina kunder, journalister och intressenter samtidigt som du stärker varumärket, skapar nya kontakter, för en dialog med kunder, får feedback etc. Se till att sätta av tid, överväg vem eller vilka som ska blogga, gör ett innehållschema och sätt upp mätbara mål – det underlättar.

Det här är ett axplock av de verktyg som finns att använda. Andra användbara verktyg kan vara, Delicious, katalogtjänster, omdömessiter (Reco.se, Rejta.se), Wikipedia m fl. Det trevliga med den sociala webben är att det går att pröva sig fram till vad som fungerar medan det ibland sköts helt av sig själv då det är användarna som sitter vid ratten och inte du. Den egna webbplatsen fungerar nu mer som ett nav som på ett bättre sätt kan servera material till sökmotorerna under förutsättningen att den optimeras på rätt sätt.

Så hur knyter vi ihop säcken online-offline och följer upp detta? Ja, det går vi igenom i del 3.

Läs: Stärk din närvaro på webben – del 1