ETT SJUKT BEHOV

Vi är beroende av att lära oss nya saker och revidera gammal kunskap när det gäller reklam och marknadsföring – att förstå hur saker hänger ihop och varför. Så var med och bidra, tillsammans riskerar vi fort att lära oss ännu mer.

FÖLJ OSS

Christer

Skribent / projektledare / föreläsare / digital strateg med en böjelse för statistik och sociala medier.

Stärk din närvaro på webben – del 1

Publicerat den 18 augusti, 2010

Att tänka bra är stort men att tänka stort är större. Framförallt när det handlar om ditt företags webbnärvaro. Här kommer en serie i tre delar där vi ger exempel på hur du som företagare kan utnyttja de verktyg och möjligheter som den sociala webben erbjuder för att stärka din närvaro på webben.

För en genomtänkt webbnärvaro, tänk stort och utanför din egen webb

För en starkare webbnärvaro, tänk stort och utanför din egen webbsida

Det är bara att inse att de allra flesta människorna på nätet varken hittar eller besöker din webbplats. De vet inte att du finns och är nog inte intresserade av ditt företag heller. Men hur kan du nå de som verkligen är intresserade och var hittar du dem? Så istället för att fokusera på den egna webbplatsen är det dags att vända på steken och ställa frågan.

1. Vad är syftet med en utökad webbnärvaro och hur stödjer den affären?

Handlar det om att stärka kundlojaliteten, förbättra kundservice och support, eller stärka varumärket? Detta  blir på många sätt vägledande för vilka verktyg du verkligen har nytta av och vilka sidor du bör vara närvarande på. Sedan fyller olika verktyg/sidor som exempelvis Facebook och Twitter självklart olika syften. Men det är klokare tänka en extra sväng redan här och ställa sig frågan:

2. Hur ser de grundläggande behoven och drivkrafterna hos användarna och kunderna ut?

Samla in all data och statistik som finns att tillgå eller gör en specifik undersökning och ta reda på det du inte vet. Minsta lilla information är bättre än ingen alls. Ett tidsödande och kanske småtråkigt jobb men ack så viktigt för att din utökade närvaro ska skapa ett upplevt värde hos användarna.

Låt ditt innehåll flyga fritt på den sociala webben

Den sanning man kan förhålla sig till är att låta bra innehåll och material (dvs relevant och uppdaterat) från ditt företag flyga fritt på nätet. Alltså, vara närvarande på sidor med många människor som möjliggör en spridning av ditt innehåll inom och mellan olika sidor. På så sätt ökar du som företagare möjligheterna att andra länkar till dig och dessutom kommer sökresultaten i sökmotorerna förhoppningsvis att bli en ännu trevligare läsning.

Resultatet av en sökning på ditt företagsnamn är många gånger det första en potentiell kund möter och idag när informationen flyger fram helt fri och osminkad så blir sökresultaten ännu viktigare.

Nu är det omöjligt att ta fram en lösning som fungerar för alla företag men i del två så ska vi bli riktigt konkreta och använda en bilfirma som exempel på hur en starkare webbnärvaro kan se ut.

//Christer