ETT SJUKT BEHOV

Vi är beroende av att lära oss nya saker och revidera gammal kunskap när det gäller reklam och marknadsföring – att förstå hur saker hänger ihop och varför. Så var med och bidra, tillsammans riskerar vi fort att lära oss ännu mer.

FÖLJ OSS

Marcus

VD / affärsutvecklare / projektledare som lägger sig i det mesta.

Sökmotoroptimering – 6 argument att se upp för

Publicerat den 8 september, 2010

Vi är inte ett sökmotoroptimerande företag och kommer förmodligen aldrig hävda att vi är men vi har arbetat som webbyrå under många år och förstår hur webben fungerar. Vi får också ofta frågor gällande sökmotoroptimering från företag vi jobbar med. Speciellt efter att de blivit uppringda av ett företag som säger sig vara sökmotoroptimerare.

Vi har listat några av de vanliga säljargumenten våra kunder fått kastade på sig från personer sig vara experter.

1. Du måste ange nyckelord, sk Meta keywords
Det är helt fel då det är något som spammare helt och hållet har förstört för sökmotorer. Meta keywords är något som exempelvis Google klart och tydligt har gått ut med att de inte längre nyttjar. Här har ni ett blogginlägg från den 21 september 2009 där Matt Cuts på Google förklarar varför. Observera datumet när detta publicerades!

2. Du måste registrera din webbplats hos sökmotorerna
Det är absolut inget du måste göra och det finns vissa SEO-analytiker som också hävdar att det gör indexeringen långsammare. Det vill säga det kan ta längre tid innan din webbplats listas hos exempelvis Google. Vi rekommenderar dock att man gör det men det är absolut inget krav.

3. Vi kan garantera ditt företag en topp-10 plats i serpen
Ingen kan garantera en placering baserat på sökord. Det är dock säkert möjligt att hitta företag i vissa branscher där det går att förutse att man kan komma högt i serpen (Search Engine Result Page) bara för att det i princip inte finns någon som konkurrerar om ”dina” sökord. Vi själva tog oss in på topp tio på mindre än två veckor på sökorden ”reklambyrå östersund”. Det är egentligen ingen bedrift i sig då konkurrensen inte är så hård på den kombinationen men det visar att med vissa sökord eller geografisk placering är det inte så svårt. Att komma topp tio på bara ordet ”reklambyrå” skulle innebära ett helt annat jobb…

4. Antalet sökord, densiteten, är viktig för att din sida ska indexeras högt
Denna vill jag minnas att jag själv faktiskt har trott på. Det finns dock inga som helst belägg för att det verkligen stämmer. Det som talas om bland de stora experterna är att relevansen i texten har betydelse inte antalet gånger ett eller flera ord förekommer i texten.

5. Det är viktigt att din startsida uppdateras ofta
Det är inte frekvensen på uppdateringarna som gör att din sida listas högt i serpen det är en rad andra faktorer som är viktiga, som exempelvis:
- många länkar till din sida
- relevant innehåll, att det faktiskt finns text som handlar om det sökningen efterfrågade
…och många många fler faktorer och det gör inget om en del av startsidan uppdateras med ny färsk information med jämna mellanrum.

6. En XML-sitemap är bra SEO och ökar din pagerank
Nja, det är mer ett hjälpmedel/riktlinjer för vad du vill att sökmotorerna ska indexera men det är ingen garant att alla dina sidor indexeras. Det hjälper också till för sökmotorerna att hitta sidor som kan uppfattas som dubbelt innehåll men ska tolkas som samma sida.

Exempel:
http://minabastapolare.se/foretaget

http://www.minabastapolare.se/foretaget

http://wwwminabastapoalre.se/foretaget/

Dessa tre sidor leder till samma innehåll och kan därför uppfattas som att vi ha skapat dubbletter men med hjälp av en XML-sitemap så kan sökmotorena bli hjälpta att förstå att de ska tolka alla tre sidor som en och samma sida.

Fler säljargument?
Har du fler säljargument du gissar är felaktiga skriv en kommentar så ska vi hjälpa dig att ta reda på om det stämmer eller inte?!

För att själv läsa på vad SEO handlar om så kan ni alltid kolla in denna guide hos SEOMOZ som hjälper dig förstå grunderna.

{ 6 kommentarer }

Reklambyrå Stockholm september 16, 2010 kl. 08:17

Jag förstår verkligen inte varför de använder säljargument som inte är sanna. Om de kan något om sökmotoroptimering så finns det ju massor av bra argument som faktiskt stämmer.

Problemet kan nog vara att det inte är en SEO-expert som ringer utan att en okvalificerad säljare.

Reklambyrå Stockholm september 16, 2010 kl. 08:17

Jag förstår verkligen inte varför de använder säljargument som inte är sanna. Om de kan något om sökmotoroptimering så finns det ju massor av bra argument som faktiskt stämmer.

Problemet kan nog vara att det inte är en SEO-expert som ringer utan att en okvalificerad säljare.

Marcus Thorhuus september 16, 2010 kl. 09:02

Att det är en okvalificerad säljare eller rent utsagt en oseriös aktör som säger sig kunna sökmotoroptimering och använder dessa säljargument råder det inga tvivel om.

Däremot är det otroligt svårt för en icke insatt person att veta eller förstå att det faktiskt är felaktiga påståenden. Därför lyfter vi argumenten här för att hjälpa de som följer oss och framförallt de företag vi redan jobbar med.

Marcus Thorhuus september 16, 2010 kl. 09:02

Att det är en okvalificerad säljare eller rent utsagt en oseriös aktör som säger sig kunna sökmotoroptimering och använder dessa säljargument råder det inga tvivel om.

Däremot är det otroligt svårt för en icke insatt person att veta eller förstå att det faktiskt är felaktiga påståenden. Därför lyfter vi argumenten här för att hjälpa de som följer oss och framförallt de företag vi redan jobbar med.

Nabil El Alaoui Sossey oktober 6, 2010 kl. 16:50

Ett annat vanligt säljargument bland företag som sysslar med sökmotoroptimering, främst utomlands, är följande: vi känner någon, som känner någon, som känner någon, som jobbar hos Google. Du fattar.

Anonym november 26, 2010 kl. 15:52

Good markup doesn’t lie. Att skriva semantisk kod som validerar och få till headings rätt är den största tjänsten du kan göra din sajt vad gäller SEO. Icke att förglömma, se till att länkar pekar mot andra sidor och inte javascript:showAwesomeContent(); return false;