ETT SJUKT BEHOV

Vi är beroende av att lära oss nya saker och revidera gammal kunskap när det gäller reklam och marknadsföring – att förstå hur saker hänger ihop och varför. Så var med och bidra, tillsammans riskerar vi fort att lära oss ännu mer.

FÖLJ OSS

Så vinner du över Facebooks nya algoritm

Publicerat den 1 juli, 2016

Processed with VSCO with se3 preset

Facebook är, som vi vet, rätt så kvicka på att göra förändringar. Ibland är det små saker och ibland stora. I förrgår gick de ut med nyheten att den algoritm som styr Nyhetsflödet kommer att förändras, främst för att bättre lyfta fram innehåll från vänner och familj.

Företagssidor får det svårare

Om inlägg från vänner och familj lyfts fram, ja då är det rätt så uppenbart att innehåll från Facebooksidor kommer få det ännu svårare att nå ut.

Så här måste du tänka som företagare

Först och främst: Dåligt innehåll funkar inte. Människor skrattar inte åt dåliga skämt och de tar inte till sig intetsägande information.

Standardformulär 1A för att kommunicera är alltså bra innehåll.

Med den insikten kommer härmed twisten på det hela

När du har lärt dig att skapa innehåll, ja då har du en riktig guldgruva! Problemet kvartstår dock; Hur fan ska någon se det på Facebook?

Skit i din Facebooksida! Starta en blogg istället!

Men va, hur tänkte du nu?

Bra innehåll blir delat, så fungerar internet.

Om du har riktigt smaskigt innehåll på din blogg kommer läsarna själva att dela ditt innehåll i sina egna Facebookflöden. Eftersom att Facebook nu visar mer innehåll från vänner och familj kommer ditt blogginlägg skickas rakt in i getingboet av organisk delning!

Lite som en trojansk häst.

 

Trevlig sommar!