ETT SJUKT BEHOV

Vi är beroende av att lära oss nya saker och revidera gammal kunskap när det gäller reklam och marknadsföring – att förstå hur saker hänger ihop och varför. Så var med och bidra, tillsammans riskerar vi fort att lära oss ännu mer.

FÖLJ OSS

Christer

Skribent / projektledare / föreläsare / digital strateg med en böjelse för statistik och sociala medier.

Reklam och sociala medier i valet 2010

Publicerat den 2 september, 2010

Reklam inom politiken har varit ett omskrivet ämne de senaste dagarna då undersökningar visat att 1 av 4 riksdagspolitiker inte ser någon nytta med reklamen i samhället. Samtidigt skvallrar riksdagspartiernas kampanjbudgetar inför valet 2010 om motsatsen. Varför satsa miljontals kronor på något som inte tillför någon nytta?

I Resumés artikel säger Pär Henriksson, chef för Moderaternas valkampanj, ”…att det är viktigt att synas i det offentliga rummet men det som spelar roll är politiken och möten mellan människor”. Jag kan inte annat än hålla med honom, framförallt om det sistnämnda, politiken och möten mellan människor.

Utanför kontorsfönstret på torget står valstugorna uppradade och partirepresentanter jobbar intensivt med att dela ut pennor, godis och ballonger i utbyte mot ett kort möte med förbipasserande.

Stortorget i Östersund kl.07.45

Men skulle det gå att jobba effektivare och lite smartare på samma gång på ett annat torg?

Delar av det digitala torget 2010

Definitivt, och de nya digitala torgen vimlar förvisso av politiker men som b.la. Johan Ronnestam skriver så är långt ifrån alla ens närvarande. Sociala medier spelar inte en avgörande roll i valet den 19:e – däremot törs jag säga att de stora vinnarna i valet 2014 är de politiker som fortsätter blogga, twittra och möta människor på de digitala torgen.