ETT SJUKT BEHOV

Vi är beroende av att lära oss nya saker och revidera gammal kunskap när det gäller reklam och marknadsföring – att förstå hur saker hänger ihop och varför. Så var med och bidra, tillsammans riskerar vi fort att lära oss ännu mer.

FÖLJ OSS

Marcus

VD / affärsutvecklare / projektledare som lägger sig i det mesta.

QR-koder – interagera med målgruppen

Publicerat den 26 augusti, 2011

QR står för Quick Response och en QR-kod är en tvådimensionell streckkod. Denna streckkod kan innehålla information som exempelvis ett meddelande eller en webbadress. Koden går bland annat att skanna med hjälp av en smartphone där ägaren har installerat en av de många applikationerna som möjliggör streckkodsläsning.

Den 12:e augusti publicerade Comscore som är ett globalt Internetanalysföretag en undersökning gällande användningen av QR-koder i USA. De ställde helt enkelt frågan om den tillfrågade hade, under juni 2011, någon gång skannat en QR-kod.

Comscores undersökningen är helt baserad på den amerikanska marknaden och visar bland annat detta resultat:

  1. ~60% är män som skannar QR-koder
  2. ~34% av den typiska skannaren är 25-34 år
  3. ~36% är höginkomsttagare, över 600 000 i årslön ($100 000)
  4. ~49% skannade en QR-kod som fanns i ett magasin eller i dagspress
  5. ~58% skannar en QR-kod i hemmet

Dessa siffror som QR media presenterar från en sammanställning av andra undersökningar visar också på en stark ökning av användandet av QR-koder. Mellan Q1 2010 och Q1 2011 var det en ökning med hela 4549%. Dessa siffror baseras också på den amerikanska marknaden men det gör det inte mindre intressant då vi har som normalt beteende att ta efter våra västerlänningar. Observera att om ni jämför siffrorna mellan de undersökningen och infografiken pekar siffrorna på olika saker. Comscores undersökning syftar på användandet under ett givet tidspann medans Queaars sammanställning visar andelen i ökningen. Därför ser det ut i Queaars sammanställning att det är kvinnor som skannar mest men det är egentligen andelen skannande kvinnor som blir fler. Viktigt att förstå att statistiken inte syftar på exakt samma sak.

Det vi kan vara säkra på att vi kommer få se avsevärt mycket mer marknadsföring som använder sig av QR-koder.

Vi på Mina Bästa Polare har haft QR-kod på våra visitkort i över ett år nu.

Vi på Mina Bästa Polare har haft QR-kod på våra visitkort i över ett år nu.

Här är ytterligare ett kreativt exempel på hur det går att använda QR-koder


 

Tips på två typer av QR-läsare till din mobil.
iPhone – Red laser

Android – Barcode scanner