ETT SJUKT BEHOV

Vi är beroende av att lära oss nya saker och revidera gammal kunskap när det gäller reklam och marknadsföring – att förstå hur saker hänger ihop och varför. Så var med och bidra, tillsammans riskerar vi fort att lära oss ännu mer.

FÖLJ OSS

Marcus

VD / affärsutvecklare / projektledare som lägger sig i det mesta.

Landningssidor – kampanj eller microsite? – Del 2

Publicerat den 10 december, 2010

Vi talade i del 1 om vad en landingssida är för något, läs det inlägget här. I denna del avser vi att precisera olika typer av landningssidor. Vi utgår då ifrån de två huvudtyperna som Wikipedia så bra har förklarat, referensidor och transaktionssidor. Vi anser dock att landningsidor kan delas in flera typer än dessa två, här kommer en övergripande lista med beskrivningar av respektive typ av sida.


Referensssidor

Guidesidor – Detta är sidor som beskriver en funktion eller en tjänst där besökaren själv får klicka sig igenom. Besökaren läser och tittar på bilder/video för att sedan stänga ner sidan. Här är ett exempel på hur Inspira beskriver hur du screentrycker. Sidan guidar besökaren tydligt till att själv screentrycka. Vinningen för detta företag blir först när besökaren bestämmer sig för att införskaffa eller uppdatera den utrustning som krävs för att genomföra screentryckningen. Inspira borde då bli ett av de självklara valen eftersom de sitter på kunskapen att också använda den utrustning de säljer.

FAQ/Vanliga frågor - Denna typ av referenssidor är nog bland det vanligaste vi stöter efter  på men samtidigt inte den mest marknadsförda. Istället finns det en länk, hänvisning eller dylikt för att hjälpa besökaren att hitta rätt. Här är ett klassiskt exempel på en FAQ-sida, som vi tycker är rätt bra.

Produkt- och tjänstespecifik sida – Helt enkelt en sida där besökaren får mer utförlig information om den produkt eller tjänst du avser att sälja. Kompletterar du denna sida med möjlighet att registrera e-post, telefonnummer eller annan kontaktinfo blir denna sida en landningssida av transaktionstyp. Här är ett exempel hur Woolpower lyfter sina förstärkningsplagg.

Transaktionssidor

Guidesidor – Detta är sidor som beskriver en funktion eller en tjänst där besökaren själv får klicka sig igenom. Besökaren läser och tittar på bilder/video för att sedan registrera sig. Fildelningstjänsten/backuptjänsten Dropbox har applicerat detta direkt på deras startsida.

Fångssida (Lead capture) - Dessa sidor är oftast utformad så att besökaren tvingas ange sina uppgifter och har bara en möjlighet att komma vidare genom knappen köp/nästa/beställ osv. Denna sida har oftast inga andra menyelement eller något som kan ta uppmärksamhet från registreringsformuläret. Denna typ av sidor används ofta av företag vi uppfattar som spam men det kan också vara en länk från ett nyhetsmail som leder till en sida där man anmäler sig till ert evenemang eller beställer en specifik produkt.

Viral kampanjsida – Dessa sidor kännetecknas ofta av du som besökare har upptäck en länk från en film eller ett mail där du kanske inte har fått hela historien berättad för dig. Sidan ser till att fylla i tomrummen men är inte alltid så tydlig med att försöka sälja något till dig. Detta kan i många fall handla om att bygga en känsla och ett snack runt varumärket som står bakom kampanjen. Toyota har kört denna kampanj som vi tycker är riktigt grym. Det hela blir inte sämre för att några av oss har små kottar springandes hemma.

[youtube]ql-N3F1FhW4[/youtube]

Kampanjsida – Denna sida är ganska snarlik en viral kampanjsida men det är oftast mycket mer öppenbart att företaget i fråga verkligen försöker sälja sin produkt eller tjänst till dig. Telias kampanj ”Filmutmaningen” är ett typiskt exempel på en kampanjsida. Denna sida spelar på ditt ego och möjligheten att tävla mot dina vänner samtidigt som du matas med försök och information för att göra dig till kund. DN har också en

Microsidor – En microsida är en sida som kan vara helt fristående från företagets normala webbplats. Denna sida kan också vara en del av ett större utbud av produkter eller tjänster som man väljer att bryta ut helt från företagets huvudwebbplats eller användas som ett komplement. Denna typ av sida används ofta som komplement där företaget lyfter fler fördelar, mer information och kanske även möjlighet till att beställa och köpa produkten/tjänsten. I vissa fall används denna typ av sida som en mellanlandningsida där du som besökare får information om produkt/tjänst för att sedan slussas vidare till företagets huvudsajt för att bli kund.

Detta är också kanske den mest omdiskuterade typen av webbplats för det finns spaltkilometer med reflektioner, idéer och synpunkter hur man kan och inte kan använda denna typ av sida i sökmotoroptimerande syfte. Den disskussionen lämnar vi nu okommenterad. Här tar Searchengineland upp ett exempel på hur ett försäkringsbolag som valt att dela upp sina huvudgrupper av försäkringar till helt skilda webbsidor.

Produkt- och tjänstespecifik sida – Denna typ av sida är helt enkelt en sida dit du hänvisar besökaren för att läsa mer och köpa produkten. Detta är väldigt vanligt om du bedriver någon form av e-handel. Här är ett väldigt rakt på och tydligt exempel på en produktsida hos en Östersundsbaserad kläd- och inredningsbutik som också driver e-handel, poppel. Det viktiga är inte att sidan är informationstung utan att du länkar direkt till den sida där besökaren direkt kan läsa mer om produkten/tjänsten.

Adaptiva landingssidor – Innehållet på denna sida förändras utifrån olika kriterier. Exempelvis land, webbläsare eller kanske vart ifrån besökaren kom. Du kan ju annonsera på flera olika ställen via e-post, banners och beroende på vilken länk som besökaren har klickat på kan olika innehåll visas på startsidan. Ett enkelt exempel är landningsidan för att ladda ner Googles webbläsare Chrome. De anpassar sidan med text och länk till rätt version av Chrome som passar ditt operativssystem.

Mäta resultatet

Samtliga av dessa typer av landningssidor skulle kunna få ett eget inlägg där jag går igenom för och nackdelar samt hur vi utformar respektive sida för bästa resultat. Vi lämnar dock det här men vi kanske fördjupar oss i det en annan gång och fokuserar istället på hur man kan som webbplatsägare mäta resultatet av sina landningssidor. Hur du mäter och följer upp dina uppställda mål berättar vi mer i del 3.

Jag vill också understryka att de exempelsidor som är länkade här, är inte det viktigaste utan att ni som företag som vill lyfta viss information ser till att leda besökare direkt till dessa sidor. Led inte besökare till startsidan och förvänta er att de själva hittar den information som du vill lyfta.

Stay tuned