ETT SJUKT BEHOV

Vi är beroende av att lära oss nya saker och revidera gammal kunskap när det gäller reklam och marknadsföring – att förstå hur saker hänger ihop och varför. Så var med och bidra, tillsammans riskerar vi fort att lära oss ännu mer.

FÖLJ OSS

Instagramalgoritmens intåg i ditt flöde

Publicerat den 28 mars, 2016

Om du liksom vi hänger en del på Instagram har du säkert märkt att det börjar ske en del uppmaningar i flödet. Personerna du följer ber dig sätta på notifikationer för att inte missa deras poster.

Vad som är i görningen är att Instagram uppdaterar sitt sätt att visa poster, från kronologisk ordning till att följa deras nya superalgoritm, vilken ska visa de poster som de tror att du vill se baserat på de bilder du gillat och kommenterar.

Självklart kommer alla bilder fortfarande att finnas i flödet, bara i en annorlunda ordning. Så du kommer fortfarande kunna hitta din fasters nytagna foto på årets påskägg, men du kanske måste scrolla lite i flödet innan det visas.

Som användare kan du nu alltså få möjligheten att upptäcka fler intressanta poster/användare ungefär som Facebook, men också missa en del bilder som försvinner i mängden. Istället har Instagram då lagt in möjligheten att få notifikationer om uppdateringar till vissa användare. Bra på det sättet att du inte missar något, men dåligt att du istället får notifikationer som i alla fall jag själv associerar till att någon gillat/kommenterat något jag lagt upp och inte att någon annan postat en bild.

Och gällande de bilder du postar så ju mer interaktion en post får, desto större chans är det att den visas i dina följares feed.

Som företag måste du på grund av detta se över hur du interagerar via Instagram. Du måste vara kreativ och posta visuellt engagerande och personligt innehåll och hålla koll på hur dina följare reagerar för att dra nytta av den organiska spridningen.

Det blir alltså en hel del nytt för oss alla, oavsett vilken användartyp du är.

Läs mer om detta här