ETT SJUKT BEHOV

Vi är beroende av att lära oss nya saker och revidera gammal kunskap när det gäller reklam och marknadsföring – att förstå hur saker hänger ihop och varför. Så var med och bidra, tillsammans riskerar vi fort att lära oss ännu mer.

FÖLJ OSS

Marcus

VD / affärsutvecklare / projektledare som lägger sig i det mesta.

Insikter från ett fälttest av QR-koder

Publicerat den 13 december, 2011

För några veckor sedan var dags för Östersunds stora företagarfest, Guldgalan. Det är den årliga tillställningen där många av Östersunds finest slår klackarna i taket samtidigt som många affärskontakter skapas. I år satsades det hårt på att marknadsföra galan med QR-koder samt att sponsorerna också hade sina erbjudanden kopplade till QR-koder. Dessa koder fanns uppsatta på en vägg inne i festlokalen. Guldgalan gick ut med information för att utbilda besökarna i hur man skannar en QR-kod och vilka fördelar det fanns för den som nyttjade den ”nya” tekniken.

Guerillamarknadsföring light

Vi på Mina Bästa Polare beslöt oss för att testa hur väl det här med QR-koder verkligen har nått ut till den ”vanliga” människan i Östersund. Vi satte därför upp en undersida på vår webbplats där vi visade alla tweets och bilder från Instagram från Guldgalan. Sidan satte vi upp mest för att ha en sida som skannaren av QR-koden skulle kunna få se mer av den digitala sidan av Guldgalan, samt för att vi vill mäta hur många som verkligen skannade koden.

Väl på plats klistrade vi upp ett större antal QR-koder på väggar, barer, toalettspeglar osv.
Vi kollade också runt på hur övriga besökare skannade koder och hur sponsorerna hade valt att skapa sina sidor med erbjuden.

Detta är några insikter vi tog med oss hem:

  1. Storleken har betydelse. Prova själv att skanna en kod som ni satt upp på en vägg. Från vilket avstånd är det ok att skanna koden?
  2. Placeringen är viktig. Kan du se koden på håll och har du tid att skanna koden där du ser den?
  3. Kontrasten i koden är viktig samt att ljussättningen i lokalen är helt avgörande om det ska gå att skanna koden med en smartphone som har dålig ljuskänslighet i kameran.
  4. Onyktra människor blir inte smartare och inte heller hanterar de sina telefoner på ett smidigare sätt än annars.
  5. En QR-kod som inte är kopplad till en uppmaning eller tydligt talar om att det finns ett värde i din arbetsinsats med att skanna koden är en dålig QR-kod.
  6.  Många förväntar sig att det ska gå att fota QR-koden.
  7. De flesta fattar verkligen inte vad en QR-kod är för något och vad den används till.

By the way så var det 27 personer som skannade våra utspridda koder, vilket vi ser som en enormt bra resultat på den korta tiden och vart koderna exponerades. Har det gett oss mer affärer? Knappast men det blev en intressant fälttest.