ETT SJUKT BEHOV

Vi är beroende av att lära oss nya saker och revidera gammal kunskap när det gäller reklam och marknadsföring – att förstå hur saker hänger ihop och varför. Så var med och bidra, tillsammans riskerar vi fort att lära oss ännu mer.

FÖLJ OSS

Christer

Skribent / projektledare / föreläsare / digital strateg med en böjelse för statistik och sociala medier.

Foursquare – marknadsföring i realtid och på kundens villkor

Publicerat den 23 december, 2010

Foursquare är en positioneringstjänst som gör att användare kan checka in på fysiska platser, dvs visa var man befinner sig och dela informationen i sina sociala nätverk samtidigt som man samlar poäng för att uppnå olika nivåer. Om du vill kan du också få notiser i mobilen när dina vänner på Foursquare checkar in på olika platser.

Hur kan då ett företag använda Foursquare? Jo, företag kan ansöka om att få sin fysiska plats registrerad hos tjänsten och får på så vis möjlighet att kunna rikta specifika erbjudanden till användarna utifrån var de befinner sig. Butiken Poppel i Östersund använder sig av den hör möjligheten. Så här fungerar det om du promenerar längs prästgatan i Östersund.

Bild 1-2 - Du väljer Poppel i listan på Foursquare och då syns texten "special here" uppe i högra hörnet. Bild 3 - När du klickar på den visas erbjudandet. Bild 4 - När du väljer att "checka in" i butiken kan du även skriva ett meddelande, ta en bild och berätta för dina vänner på Faceboook eller Twitter vad du gör just nu. Bild 5-6 - När du checkat in öppnas erbjudandet och du visar helt enkelt upp mobilen i kassan när du betalar. Bild 7 - Visar hur det ser ut i din kompis Facebooklogg.

I första steget handlar det om att ge dem som checkar in i butiken ett riktat erbjudande och skapa ett värde på plats. Om sedan kunden i det här fallet väljer att dela incheckningen i sina andra sociala nätverk så exponeras ditt varumärke även för dennes vänner. Och förhoppningsvis tillsammans med en positiv kommentar.

Men är positioneringstjänster i mobilen som Foursquare, Gowalla något som företag verkligen kan ha nytta av i dagsläget? Både och skulle jag säga. Antalet användare är inte skyhögt direkt ,Foursquare har ca 5 milj och Gowalla har 600 000 användare i världen och rör du dig utanför storstädernasom i Östersund exempelvis så är antalet användare relativt få än så länge. MEN ingen företagare har tagit skada av att ligga i framkant och tänka nytt vad jag vet.

För runt hörnet, (läs i början av 2011) så släpper Facebook funktionen Places som fungerar på precis samma sätt som Foursquare. Du berättar för dina vänner var du är någonstans. Som senap på julskinkan så släpps även Facebook Deals som innebär att företag kan rikta speciella erbjudanden till de användare som checkar in via Facebook. Lägg även till att både Foursquare och Gowalla går att synca med Places vilket innebär en väsentligt mycket större användarbas. Nästan hälften av Facebooks medlemmar använder tjänsten via mobilen världen över och Facebook har 4.2 milj svenska användare. Så frågan är inte om nyttan finns där utan när – och där är svaret, mycket snart.