ETT SJUKT BEHOV

Vi är beroende av att lära oss nya saker och revidera gammal kunskap när det gäller reklam och marknadsföring – att förstå hur saker hänger ihop och varför. Så var med och bidra, tillsammans riskerar vi fort att lära oss ännu mer.

FÖLJ OSS

Fem punkter om Instagrams nya format och vad det betyder för din kommunikation.

Publicerat den 28 augusti, 2015

instagram-nytt-bildformat

Den digitala utvecklingen sker i superhög fart och den kommer fortsätta med det i många år framåt. För många företag betyder det att deras digitala kommunikationsstrategier snabbt blir föråldrade och som följd av det så tappar företagen både räckvidd, digital status och resultat.

Under en rätt så lång tid har Facebook, Twitter och Instagram fungerat på ungefär samma sätt vilket har lett till att många marknadsavdelningar äntligen har listat ut hur de ska hantera de olika kanalerna med bättre innehåll och längre räckvidd som följd. Det negativa med att utvecklingen stått stilla är att samma marknadsavdelningar har blivit trötta och nöjda vilket i sin tur lett till att de inte hängt med i de digitala trenderna. Vad händer när du blir lat? Ditt innehåll tappar stinget och dina marknadsaktiviteter tappar räckvidd! Inte så bra om du frågar mig.

Igår lanserade Instagram en rätt så rejäl förändring i form av att bilderna inte längre behöver vara kvadratiska, de kan nu även vara liggande eller stående rektanglar. BOOM! Antar att ett gäng marknadschefer fick ont i huvudet nu.

Du tror inte att detta betyder något för ditt företag? FEL! Det förändrar allt, igen.

1. Nu måste du bemästra kvadratiskt, porträtt- och landskapsläge.
Den enda universella begränsningen (förutom länkar i inläggen) på Instagram var förut att bilderna var tvungna att vara kvadratiska. Det var underbart eftersom att alla var tvungna att tänka på samma sätt: Hur den där lilla filter-sprängda solnedgången skulle passa in i en kvadrat. Nu måste du utveckla ett helt nytt tankesätt när det kommer till att fota för Instagram.

2. Om du inte utforskar alla nya möjligheter inom de närmsta dagarna kommer ditt företag framstå som gammalt, förlegat och tråkigt.
Just precis nu, när du dricker ditt morgonkaffe, måste du skriva om hela din digitala bild-strategi och ta fram ett helt gäng med nya bilder. Alla inläggen som du redan planerat och fotat för? KASTA, GÖR OM!

3. Instagram kommer att center-beskära bilderna i din profil, se till att du har koll på det!
Visste du att bildpresentationen på din profilsida kommer innehålla center-beskurna bilder? Det betyder att du hela tiden måste ha i åtanke hur dina bilder kommer se ut som små söta klassiska kvadrater OCH i ditt nya format. Dubbelt jobb alltså för din del.

4. Många kommer bli galet kreativa med detta, du måste också utforska nya kreativa uttryck.
Det räcker inte med att lägga upp ett par tråkiga landskapsbilder på söta djur i naturmiljö. En storm av nya kreativa uttryck kommer dra fram över Instagram inom den närmsta tiden, om du vill hålla ditt företags konto flytande så måste du dedikera all din tid till att utforska nya schyssta uttryck specifikt för ditt varumärke.

5. Dina följares flöden kommer se riktigt skumma ut den närmsta tiden med underligt beskurna bilder och masspostningar i porträttläge, se till att dina foton är i topptrim.
Att skrolla i ett flöde med exakt lika stora bilder innebär att du har full koll på hur lång tid varje inlägg tar att skrolla förbi. Nu är det inte riktigt så enkelt, du kommer se lite stående bilder, ett par liggande och några kvadratiska. Instagramflödet kommer se annorlunda ut, se till att det inte är dina bilder som förstör människors flöden.

På det stora hela är dessa nya format helt underbara eftersom att alla nya sätt att uttrycka sin kreativitet är bra! Stressa inte upp dig och bli för allt i världen inte rädd, se det här som ett nytt sätt att bygga ditt varumärke. Vem vet, det här kanske är din chans att verkligen komma igång: 100k nu kör vi!

{ 2 kommentarer }

Mats Löfström augusti 28, 2015 kl. 11:23

Fyrkantiga? Jag tro att kvadratiska är ordet du söker.

Porträtts- och landskapsformaten är också fyrkantiga (de har fyra kanter, härav namnet). Men de är rektanglar, inte kvadrater.

Hampus Wickström augusti 28, 2015 kl. 11:42

Hej!
Tack för input, nu ska det vara ändrat.

Ha det fint!
/Hampus