ETT SJUKT BEHOV

Vi är beroende av att lära oss nya saker och revidera gammal kunskap när det gäller reklam och marknadsföring – att förstå hur saker hänger ihop och varför. Så var med och bidra, tillsammans riskerar vi fort att lära oss ännu mer.

FÖLJ OSS

Färgpsykologi Del 2: Att bygga varumärke med hjälp av färger

Publicerat den 10 september, 2015

I förra inlägget pratade vi om att förstå hur olika färger kan påverka oss på olika sätt. Detta är något vi kan använda oss av för att marknadsföra oss bättre än konkurrenter, samt kommunicera och bygga ditt varumärke. Färger kan öka upplevelsen av din webbsida, och om färgerna används på rätt sätt gör det att användarna lättare kan ta till sig budskapet du försöker kommunicera, vilket medför fler leads eller fler sålda produkter. Självklart är färgvalet bara en del av det hela, det finns många olika faktorer som spelar in när det gäller att öka användarupplevelsen på en webbsida.

Ditt varumärke är betydligt mer än bara några färger och en logotyp, det presenterar företagets värden, vision och mål. I förra inlägget beskrevs vilka känslor som uppstår av olika färger. Genom varumärkets färgprofil associerar vi olika sinnesstämningar och dessa är de vi upplever när vi identifierar olika logotyper. Visste du exempelvis att den vanligaste färgen som återfinns i logotyper är blått? Just för att varumärket ska kännas trovärdigt.

Färgerna på logotypen är också den främsta anledningen till att du kan identifiera varumärket. Exempelvis finns det några kombinationer som du säkert genast skulle känna igen om du såg dem formade framför dig, rött + gult, blått + vitt och lila + gult, eller kanske McDonalds, Facebook och Löfbergs Lila? Det finns alltså mycket att tänka på enbart när det gäller att välja färg till själva logotypen.

Men resten då? Man kan ju inte bara använda sig av en och samma färg på hela webbplatsen. Tänk om hela Cocoa Colas hemsida skulle vara röd med vit text likt logotypen? Vi skulle inte kunna fokusera och hitta den viktigaste informationen på siten.

Så vad ska man då tänka kring färgval för att bygga sitt varumärke på webben?

Jo, genom att ta fram ett bra färgschema. Ett färgschema består helst inte bara av en eller två färger. Ett bra färgschema består heller inte bara av tre eller fyra färger. För att utnyttja hela spektrat och verkligen attrahera användaren behövs en visuell upplevelse med fler färger. Självklart kan en webbplats vara snygg och lättanvänd även fast den bara är har två färger, men då ligger det en hel del tankearbete bakom för att få allt att fungera bra och få till en bra användarupplevelse. Det får inte bli för enformigt, för det är alleles för lätt för användaren på andra sidan av skärmen att bara klicka sig ifrån din webbplats. Men just nu är det inte hela upplevelsen vi ska fokusera på, utan hur man ska ta fram ett bra färgschema. Och självklart har vi alltid en digital baktanke med det hela.

Utgå ifrån ditt varumärkes färg/färger och bygg upp ett schema med primär-, sekundär-, och kontrastfärger. Välj färger utifrån hur du vill att varumärket och webbplatsen ska uppfattas, och tänk på att även ha några neutrala färger som bas. Utöver detta kan det även vara bra att specificera ett antal nyanser av dessa färger som också går att använda.

Ett bra sätt att bestämma ett färgschema är genom att sätta ihop en moodboard med bilder som representerar det varumärket står för och hur man vill att det ska uppfattas. Oftast är det enklare att förmedla känslor via bilder, vilka sedan ofta innehåller de färger som ligger bakom känslouppfattningen.

s12

s34

woolpower

Vi på MBP jobbar tillsammans med Woolpower. De hade själva utarbetat en grafisk profil innehållande 4 grundfärger, som används i print. Men för att få in ett bredare spektra och få Woolpower att kännas mer visuella digitalt arbetade vi fram några ytterligare komplementfärger. Dessa används för att skapa en mer levande och dynamisk webbplats som medför variation och också underlättar för användaren när denne navigerar sig runt siten. De neutrala nyanserna tillsammans med några av de mörkare färgerna används som bakgrundsfärger för att sektionera upp innehållet, medan de starkare färgerna används för viktiga objekt, exempelvis för knappar och länkar. Just detta angående färgsättning på knappar och hur detta kan påverka användarens köpbeteende går vi igenom i nästa inlägg om färgpsykologi.

Behöver du hjälp med att utveckla ditt varumärke? Kontakta oss!