ETT SJUKT BEHOV

Vi är beroende av att lära oss nya saker och revidera gammal kunskap när det gäller reklam och marknadsföring – att förstå hur saker hänger ihop och varför. Så var med och bidra, tillsammans riskerar vi fort att lära oss ännu mer.

FÖLJ OSS

Färgpsykologi del 1: Hur påverkas vi av färger?

Publicerat den 2 september, 2015

Färgglatt, nedtonat, mörkt eller ljust. Har du tänkt på att dina färgval påverkar hur du och dina kunder reagerar och upplever din design? Och hur bör man då tänka när man väljer färger till sin hemsida för att nå de syften och mål som är uppsatta i strategin?

Alla som känner mig vet att jag är en riktigt urtyp av fördomarna på det kvinnliga könet. Kanske inte när det gäller min personlighet, men just när det gäller färg och form vet jag ingenting bättre än pasteller och olika nyanser av rosa. Så vad innebär detta? Jo, att så fort jag ser en vara i en butik som har en skär ton så väcks min nyfikenhet och jag måste genast undersöka föremålet i fråga. Produkten i sig kanske inte alls är relevant för mig, men just färgen påverkar mig på ett sådant sätt att jag dras till det (tydligen väljer jag till och med arbetsplatser på grund av detta).

Enligt en studie gjord på Seoul International Color Expo, sa över 92% av de tillfrågade att färgen på en vara spelade en väldigt stor roll vid för ett eventuellt köp. Och vi alla vet ju att utseendet spelar en väldigt stor roll angående hur vi tycker och tänker om saker och ting.

Självklart är det ju så att vissa färger tilltalar somliga, medan andra kan avsky samma färg. Och just personliga åsikter är svåra att ta hänsyn till, för du och jag kanske har helt skilda åsikter om vad som ser bra ut och inte. Däremot påverkas våra hjärnor på ett liknande sätt av samma färger, oberoende av vår personlighet och smak. Och på grund av detta bör man alltså i första hand tänka på färgernas betydelse och vilken reaktion vi vill ha ifrån åskådaren. Detta är särskilt viktigt gällande färgerna runt ett varumärke. Hur ska varumärket kommuniceras och hur ska det uppfattas av den tänkta målgruppen?

divider

Så, vad betyder de olika färgerna och hur reagerar vi på dem?

VIT representerar oskuldsfullthet, godhet och renhet. Genom att använda mycket vitt på en site känns den ljus, fredlig, lugn och harmonisk. Den vita färgen skapar en bra kontrast med mörkare färger och används därför ofta som bakgrundsfärg för text och kan göra att en layout känns lättare att ta till sig. Dock kan det vara bra att kombinera denna med några varmare färgval så att användaren inte får en kall, klinisk och steril känsla.

GUL är optimistisk och ungdomlig. Gult uttrycker glädje, lycka och värme. Den skapar uppmärksamhet då det är den färg som är svårast för ögat att acceptera och därför ofta använd just för att fånga uppmärksamhet, särskilt för fönstershopping, och används därför ofta som bakgrundsfärg för priser.

ORANGE och dess blandning av gult och rött skapar uppmärksamhet och är aggressiv. Det är en positiv färg liksom gult och står för lycka och glädje. I och med de röda tonerna skapar den värme och energi och  används ofta på CTA-knappar: KÖP, SÄLJ, LOGGA IN osv.  då den sticker ut i mängden.

Den RÖDA färgen utrålar energi, aggressivitet, passion och fara. Det är en intensiv färg som ökar pulsen och skapar känslan av att något är brådskande. Den används därför ofta vid kampanjer och rea för att få kunden att reagera. I det digitala är den röda färgen därför en bra färg att använda som accentfärg för att få omedelbar fokusering från användaren.

ROSA är romantisk och feminin, och används främst för att marknadsföra produkter mot kvinnor. Färgen ses också som ungdomlig, rolig och upphetsande, men utan samma aggressivitet som rött.

LILA känns lindrande och lugnande och syns ofta marknadsföra skönhetsprodukter. Den är associerad med kunglighet, lyx och visdom.

BLÅTT skapar en känsla av säkerhet och trygghet, lugn och harmoni. Används oftast bland företag, banker och inom vården i och med känslan av trovärdighet. Blått får oss att öka produktiviteten och kreativiteten samtidigt som den är lugnande och faktiskt sägs kunna sänka kroppstemperaturen och pulsen.

SVART ger en känsla av makt, elegans och mystik (typ som Batman). Vi känner auktoritet och har lätt att ta till oss det som är i svart. Används på grund av detta tillsammans med kontrasten oftast som färg på brödtext på ljusa bakgrunder.

BRUNT är lugnande, tryggt och lite tråkigt. Används för att skapa en känsla av stabilitet och en närhet till jorden.

GRÖNT associeras med hälsa och välgång. Grönt är den färg som är lättast för ögat att acceptera, vilket medför att färgen ger en lugnande och uppfriskande effekt. Den används därmed för att skapa en positiv och harmonisk känsla för användaren.

Robert Plutchik tog fram ett  ”hjul av känslor”, vilket visar hur de olika nyanserna av vissa färger kan påvisa olika effekter på vårt känslotillstånd under daglig kommunikation. Detta är inte konstigt i och med att andelen färgpigment i olika nyanser, exempelvis färgerna rött och rosa, framkallar helt olika känslor men egentligen hör till samma familj.

Robert Plutchik's "Wheel of emotion"

Plutchik´s illustration påvisar enbart några av dessa lager av känslor, och därför kan det ses vara lite motsägelsefullt. Hans teori går ut på att varje färg och känslomässig reaktion kan ha flera olika effekter på oss. Som att rött står för kärlek och värme, men också för fara och aggressivitet. Dessa olika känslotyper är nästintill motsatser till varandra, men beroende på dess kontext får de olika inverkningar på oss. Det är detta som gör det så otroligt intressant med hur man kan använda färger för att kommunicera, för det är som sagt inte bara färgen i sig som ger ett budskap, det måste sättas in i rätt kontext också.

Men hur ska man då tänka när man ska använda dessa färger? Ja det beror ju som sagt på vilket syfte vi har. Är det en inbjudande varumärkesbyggande startsida eller är det en landnings- eller produktsida där vi vill att användaren ska göra ett avslut? Detta går vi igenom i nästa inlägg om färgpsykologi.

 

{ 2 kommentarer }

Erik september 2, 2015 kl. 15:32

Kul att det pratas om sådant här!

Jag blir dock förvirrad av färgernas mening.
Den klassiska färgteorin som du skriver om ovan menar t.ex att blått motsvarar trygghet och grönt motsvarar hälsa.
Men i illustrationen av färghjulet motsvarar blått sorg och grönt terror eller förvåning.

Hur tolkar du färghjulet?

Anna september 2, 2015 kl. 16:01

Hej Erik!
Kul att du tycker om denna typen av inlägg. Och vad bra att du tog upp just detta, har skrivit in en mer förklarande tolkning av detta i texten, men här kommer det också:

Plutchik´s illustration påvisar enbart några av dessa lager av känslor, och därför kan det ses vara lite motsägelsefullt. Hans teori går ut på att varje färg och känslomässig reaktion kan ha flera olika effekter på oss. Som att rött står för kärlek och värme, men också för fara och aggressivitet. Dessa olika känslotyper är nästintill motsatser till varandra, men beroende på dess kontext får de olika inverkningar på oss. Det är detta som gör det så otroligt intressant med hur man kan använda färger för att kommunicera, för det är som sagt inte bara färgen i sig som ger ett budskap, det måste sättas in i rätt kontext också.

Ett annat exempel är färgen lila, som känns lyxigt och kungligt. Det kan då även framkalla känslor av avund och avsky.
Som sagt, alla olika typer av känslor är inte med i hans illustration, den används mer för att påvisa att olika nyanser av samma färg kan ge olika typer av känslor.

Hoppas det var ett något så när svar på din fråga.
Mvh
Anna