ETT SJUKT BEHOV

Vi är beroende av att lära oss nya saker och revidera gammal kunskap när det gäller reklam och marknadsföring – att förstå hur saker hänger ihop och varför. Så var med och bidra, tillsammans riskerar vi fort att lära oss ännu mer.

FÖLJ OSS

Därför är Facebooks lokalstatistik det bästa som hänt sedan rostat bröd.

Publicerat den 8 april, 2016

Skärmavbild 2016-04-08 kl. 09.38.31
Facebook vänder, vrider och utvecklar sin tjänst hela tiden. Ibland blir det bra, ibland mindre bra. En funktion som är snudd på magisk är lokalstatistiken.

Med hjälp av lokalstatistiken kan du se vilka Facebookanvändare som rör sig utanför ditt företag (inom 50 meter) i form av ålder, kön, hemort etc. Du kan även se när strömmen av människor är som mest intensiv. Alla sidor har inte tillgång till lokalstatistiken ännu men förhoppningsvis inser Facebook att de sitter på en riktig pangtjänst och släpper den tillgänglig för alla inom kort.

Det här är otroligt värdefull statistik för alla företag som har en analog närvaro i behov av fysisk kundkontakt. Tänk dig en turistbyrå som helt plötsligt kan se hur många procent av den dagliga trafiken utanför kontoret som kommer från en annan ort, och vilken tid de vanligtvis står inom 50 meter från dörren?

För alla butiker, upplevelseföretag, turistnäringar, restauranger och caféer är detta ett kraftfullt verktyg där en begränsad annonsbudget helt plötsligt kan vara fullt tillräcklig.

Ställ ut en skylt i rusningstrafiken som tilltalar de som rör sig på gatan, skicka ut ett geo-styrt erbjudande via Facebook, döp om ditt WiFi-namn till något iögonfallande, annonsera ut dagens lunch eller sponsra ett inlägg med den senaste filmen ni spelat in. Var kreativ och kombinera det med smarta insikter från Facebooks lokalstatistik.

Dessutom är det gratis, som så mycket annat på internet i form av galet smarta tjänster för dig och ditt företag.

Peace out!