ETT SJUKT BEHOV

Vi är beroende av att lära oss nya saker och revidera gammal kunskap när det gäller reklam och marknadsföring – att förstå hur saker hänger ihop och varför. Så var med och bidra, tillsammans riskerar vi fort att lära oss ännu mer.

FÖLJ OSS

Christer

Skribent / projektledare / föreläsare / digital strateg med en böjelse för statistik och sociala medier.

Är din produkt värd att prata om?

Publicerat den 9 mars, 2011

De sociala mediernas framfart har kanske inte förändrat hur du som företagare gör affärer eller hur du marknadsför dig. Det du däremot bör veta är att sociala medier har förändrat dina kunders beteenden och att det pratas om dina produkter på webben oavsett om du är där eller inte.


Vi tar det från början. De senaste årens tekniska utveckling har gjort att vi använder webben till helt andra saker än tidigare. Vi har gått från att hämta in information, betala räkningar och skicka e-post till att nu även tillgodose fler behov som att kommunicera, umgås, påverka och… inte minst, konsumera. Det är ingen tillfällighet att över fyra miljoner svenskar är medlemmar på Facebook. Idag låter tekniken oss vara ”människor” på nätet på ett helt annat sätt än tidigare.

Det här innebär också att vi tillbringar mer och mer av vår lediga tid, ca 11 timmar i veckan framför en skärm av något slag. Andra slående fakta om svenskarnas internetvanor från World Internet Institute är att:

  • över 90 % av internetanvändarna i åldrarna 16-55 år använder nätet för produktinformation.
  • 8 av 10 som använder sociala medier litar på andras rekommendationer.
  • 1.8 miljoner svenska internetanvändare kommenterar till vardags vad andra har skrivit.

Andras inflytande över hur vi väljer ökar

En av de stora skillnaderna som användningen av sociala medier fört med sig är att köp- och säljprocessen inte längre ser ut som den en gång gjorde. Idag vänder vi oss allt oftare till de sociala nätverken för svar när beslutsvåndan inför ett köp smyger sig på. Vad rekommenderar mina vänner? Vad tycker andra användare som har köpt produkten? Andra människors inflytande ökar således över hur jag som köpare väljer. Borde inte detta då rimligtvis även påverka sättet som du säljer och marknadsför dina produkter på?Jovisst.

Tänk så här. All din marknadsföring syftar till att driva försäljning – att få kunder att köpa just din produkt. Men vad får dem att välja just din produkt? Vi tar ett exempel: Tänk på en läsk, vilken som helst… tänkte du på den svarta drycken som börjar på C? Det är inte så konstigt, de har lagt enorma resurser och mantimmar på att du ska göra den kopplingen. Det finns forskning som visar att vi gärna väljer det vi har en relation till och det vi har kunskap om för att det ligger närmast till hands att plocka fram ur minnet.

Gör bloggar, Twitter, Facebook och Youtube någon nytta?

Så till själva poängen, varför ska ditt företag arbeta med sociala medier som bloggar och Facebook? Jo, för att sociala medier kan bidra till att din produkt blir lättare att plocka fram ur minnet redan innan jag som kund väljer att kliva in genom dörren till ditt företag eller din butik. För att öka sannolikheten att så blir fallet behöver du göra fyra saker:

  • Du behöver lyssna på vad som sägs på nätet och i sociala medier om ditt företag och dina produkter. Gör sökningar på Google och på socialmention.com
  • Du behöver bjuda in kunderna till en konversation och kom ihåg, du är en deltagare i ett vanligt samtal.
  • Du behöver bygga ett förtroende för att skapa en relation. Var öppen, ärlig och dela med dig av expertis och kunskap.

De företag som lär sig bemästra de fyra stegen i sociala medier kommer tveklöst att ha ett försprång. Varför inte fråga din nästa kund som kommer innanför dörren varför han eller hon plockade fram just dig och din produkt ur minnet. Kanske är det för att du eller din produkt är värd att prata om.

* Lästips: Scott Goulds post ”If it doesn’t Spread, it’s Dead” om vilken sorts innehåll på nätet som det är värt att tala om och som delas vidare.

Den här bloggposten finns även att läsa i nr 2 av B2B magasin.