ETT SJUKT BEHOV

Vi är beroende av att lära oss nya saker och revidera gammal kunskap när det gäller reklam och marknadsföring – att förstå hur saker hänger ihop och varför. Så var med och bidra, tillsammans riskerar vi fort att lära oss ännu mer.

FÖLJ OSS

Allt du behöver veta om Instagram Stories

Publicerat den 3 augusti, 2016

 

Ja jäklar, Instagram tog det bästa från Snapchat och skapade Instagram Stories.

Det kan tyckas lite underligt att Instagram, världens kanske mest filterintensiva tjänst, lanserar en funktion som denna. Men det är faktiskt rätt så kul! Vilka är egentligen personerna bakom alla matkonton, äventyrsprofiler och kreatörsforum? Eller vilka är personerna bakom alla bra företagskonton? Med Stories kan vi se en helt ny sida av våra Instagram-favoriter. En sida som vi tidigare kunde få genom Snapchat men som nu finns tillgängligt direkt i deras Instagramprofil.

Har du missat Stories? Här är allt du behöver veta.

Du kan dela med dig av din vardag utan att behöva oroa dig för att spamma dina följare eller att dina vardagliga uppladdningar finns kvar för evigt i din profil (de försvinner efter 24 timmar). Du har även tillgång till ett tidslinje-baserat flöde av bilder och filmer (go crazy med det). Så här säger Instagram själva på sin blogg.

Generellt

  1. Uppdatera Instagram-appen för att få tillgång.
  2. Längst upp i ditt flöde hittar du uppladdningsknappen, din egen Story och Stories från de du följer.
  3. Inne på varje profil kan du enkelt komma åt deras Story genom att klicka på profilbilden.

Din Story

  1. Först och främst ska du gå till din egen profil och inställningar. Där hittar du “Händelseinställningar”. Där väljer du om händelser ska döljas från någon specifik person och vilka som har möjlighet att skickade meddelanden till dig.
  2. När du laddar upp nytt innehåll till din Story kan du välja mellan bild eller film. Precis som på Snapchat håller du in record-knappen för film och klickar bara en gång för bild. Uppe till höger har du sedan lite roliga pennor och färger att leka med. Du kan även lägga till text.
  3. Om du klickar dig in på din egen Story kommer du se ditt senaste inlägg tillsammans med fyra andra saker: En tidslinje i toppen som visar hur många inlägg din Story innehåller, ett kryss till höger för att stänga ned Storyn, information om vilka som sett ditt inlägg längst ned i mitten och sedan en liten meny till höger längst ned där du kan publicera ditt inlägg i Instagramflödet, ladda ned innehållet, ta bort det eller gå till händelsinställningarna.

Andras Stories

  1. I toppen av ditt flöde ser du en massa olika Stories från de personer du följer.
  2. Klicka på någon av dem för att börja utforska. Precis som i din egna Story har du en tidslinje i toppen.
  3. Klicka på inlägget för att komma till nästa i deras Story.
  4. När deras inlägg är slut flyttas du automatiskt till nästa persons Story.
  5. Se hela Story-flödet som en kub och genom att swipa höger/vänster så flyttar du dig mellan olika personers Storys.
  6. Om deras inställningar tillåter kommentarer från dig kan du swipa nedifrån och upp för att skicka ett meddelande till dem angående det aktuella inlägget. De får då ett meddelande i sin inkorg med en liten skärmdump på det aktuella inlägget du har kommenterat.

Att använda Stories i marknadsföringssyfte

Om du använder Instagram i marknadsföringssyfte kommer här ett par användbara tips på hur du kan använda Stories.

  1. Se ditt Instagramflöde som ett ställe där du lägger upp de bilder du verkligen gillar. Var sparsam! Nu med Stories så har du möjligheten att vara ännu mer kräsen i vad du lägger upp i ditt Instagramflöde.
  2. Se Stories som ett ställe där du kan ta med dina följare lite “bakom kulisserna”. Bilderna försvinner efter 24 timmar så du kan pröva dig fram. Var rolig och släng in lite personlighet. Prata gärna! Det uppskattas.
  3. Hitta ditt egna sätt att kommunicera i Stories. Till exempelvis kan välja att alltid filma ett kort klipp varje gång du har fikarast. Eller om du jobbar i butik, gör ett inlägg med varje kund som handlar.
  4. Försök skapa innehåll som får följarna att komma tillbaka för nästa inlägg. Tänk såhär: Om du bara lägger upp en film på en kaffekopp blir det liksom inget skoj. Men om du däremot kör igång en kaffeprovning; Ett nytt kaffe om dagen, ja då ökar chansen att någon faktiskt tittar på din Story igen.
  5. Du har nu tillgång till ett nytt verktyg i form av en tidslinje med bilder/filmer. Använd det!
  6. Du kan till exempel skapa video-tutorials i flera steg, DIY-filmer, dokumentera din skapande-process eller annat gött.
  7. Skit i allt säljsnack. Det är bara tråkigt.

 

Kram!