ETT SJUKT BEHOV

Vi är beroende av att lära oss nya saker och revidera gammal kunskap när det gäller reklam och marknadsföring – att förstå hur saker hänger ihop och varför. Så var med och bidra, tillsammans riskerar vi fort att lära oss ännu mer.

FÖLJ OSS

Affordance – gör design intuitiv

Publicerat den 3 juni, 2016

Hector_Giacomelli_-_A_Perch_of_Birds_-_Walters_37963

Affordance är en egenskap hos ett objekt som influerar hur det används.

Vad är det?

Ett föremål är alltid anpassat för vissa specifika användningsområden och funktioner. Saker som har en väl genomtänkt design räcker det att titta på för att vi ska förstå hur de används. Stora platta dörrhandtag är bättre än runda att trycka på, det kallas affordance att plattan inbjuder till att tryckas på. Runda hjul är bättre anpassade än fyrkantiga att rulla, de erbjuder en möjlighet att rullas. Det betyder inte att det är omöjligt att dra i platta dörrhandtag eller rulla fyrkantiga hjul men deras fysiska karaktäristik påverkar hur vi troligtvis kommer att handla.

Som designer kan du styra användarna att göra på ett visst sätt.

I vardagslivet

Affordance märks tydligast när ett föremåls design inte överensstämmer med dess tänkta funktion. Vi kan skylla på låg affordance när vi står och rycker i en dörr för att vi tror att den öppnas åt andra hållet. Många har inte ens reflekterat över att de automatiskt försöker att trycka då dörrhandtaget ser ut som en fyrkantig platta och dra då det ser ut som en stång. Det faller sig naturligt att dra i det cylindriska handtaget då det inbjuder till att dra i.

Ljusarmaturer i städer (t.ex. lysande butiksskyltar) erbjuder ofta utmärkta landningsmöjlighet för fåglar. Eftersom vi inte vill ha dem sittandes över våra huvuden så försöker vi minska skyltarnas landning-affordance genom att montera taggiga konstruktioner. Att göra det bökigare att göra fel är också ett sätt att använda affordance.

Inom webbdesign

Designa sidor och appar så att de erbjuder och inbjuder till rätt handlingar. Ett förståeligt användargränssnitt kan vara skillnaden mellan framgång och misslyckande. Om användarna inte förstår hur de ska använda din sida kommer de istället leta upp någon annan med ett högre användarvärde.
Ett exempel från webben är när den lilla blinkande linjen som poppar fram då du ska fylla i ett formulärfält inte visar sig. Varje gång jag stöter på det tror jag att det är något fel på fältet, eller att det inte går att skriva i det. Helt reflexmässigt antar jag också att ett fält med grå bakgrundsfärg istället för vit är avstängt.

See the Pen fieldaffordance by Kristoffer Darj (@kristofferdarj) on CodePen.

 

Hur uppnår jag hög affordance?

Det enklaste sättet är helt enkelt att låta vanliga användare testa din site. Med hjälp av tjänster som hotjar.com kan du se hur användarna beter sig på riktigt i verkligheten. Spela in dem, titta på inspelningarna och lös alla de problem du inte ens visste att du hade. PS. Det är bökigt att översätta affordance rakt av men uppenbarhet kanske kan vara ett förslag till nästa års nyord. Stolen hade hög uppenbarhet. DS.