ETT SJUKT BEHOV

Vi är beroende av att lära oss nya saker och revidera gammal kunskap när det gäller reklam och marknadsföring – att förstå hur saker hänger ihop och varför. Så var med och bidra, tillsammans riskerar vi fort att lära oss ännu mer.

FÖLJ OSS

7 tips om hur du blir en bättre beställare av webb och hus.

Publicerat den 4 september, 2015

12252B7374

Genom att utbilda dig själv som beställare kommer du undan billigare, får med dig ett bättre slutresultat och blir hyllad av kollegorna för dina insatser.

Det här inlägget är en del i min serie om att beställa webb.
Det förra inlägget handlade om att våga vägra vattenfall.

En av förutsättningarna för att samarbetet mellan byrå och beställare ska gå lätt och smidigt är en bra beställning, att du vet vad du vill och varför. Att bygga webbplatser liknar mer att bygga hus än att köpa färdiga produkter som bilar. Det gäller att du och hantverkarna förstår varandra och är överens.

  • Vilken kulör du vill ha på fasaden?
  • Hur du tänkt använda din fastighet (är det tänkt att vara en affärlokal, ett kontor eller ett boningshus)?
  • Hur mycket det får kosta?
  • När du behöver ha det klart och så vidare.

Som byrå hjälper vi dig gärna att få ihop en bra beställning på samma sätt som arkitekten kan hjälpa dig att tänka på allt inför husbygget. Om du inte vill betala en arkitekt för att rita ett hus som passar just dina unika behov så finns det färdiga modulhus att beställa. Där kan du också göra vissa val som färg på taket, om du ska ha en säkerhetsdörr eller inte och om det ska vara en bänkskiva av trä eller sten i köket. Däremot kan du inte börja flytta runt rummen eller välja fönster som inte är standard.

Modulhuset kan absolut bli bra, det är ett hus trots allt och i det kan du bo och leva gott. Men om du tittar dig runt i området så ser alla andra modulhus rätt likadana ut. De har visserligen svart tak istället för ditt röda men i grund och botten har ni samma hus. Det räcker kanske för dig och det är inget fel med det.

Vi upplever dock att våra kunder ofta vill bygga lösvirkeshus med specialanpassningar för att just de ska trivas perfekt. Hade det inte varit roligare med tvåglasfönster med spröjs och ett tak i bandad plåt som glänser i solen. Förresten vore det inte fel med lite snickarglädje och ett platsbyggt skafferi på norrgaveln heller.

Att i det här läget snåla in på kostnaden för arkitekten om du inte är van att skapa husritningar och har koll på alla regler och rekommendationer är inte att rekommendera. I värsta fall finns risken att entreprenören bygger precis vad du skissat. Eller så föreslår entreprenören förbättringar som att du kanske borde dränera kring huset samtidigt som du gräver ut för källaren för att undvika framtida problem. De här ändringarna var ju svåra för dig att förutse redan från början och du inser att det vore bra tokigt att glömma bort att dränera, men att dränera kostar lite extra. Kör till, du vill ju inte ha fuktskador i källaren efter några år.

Men så föreslår de också att du nog borde välja en annat typ av element. Du vet det där gamla bulliga modellen som gör att luften strömmar uppåt och tar bort kallras från fönstren istället för den moderna (men billigare) platta som gör att värmen strålar rakt ut i rummet med effekten att det blir kallt på golvet på kvällar och mornar.

Nu får det faktiskt vara nog. Du ska ju inte bo i huset för evigt och lite kallras har väl ingen dött av. Nänä vi skippar det där med radiatorerna då säger entreprenören. Men borde du ändå inte välja en slamfärg på ytterpanelen du som ändå ska ha ohyvlad panel på utsidan? Det blir nog billigare i längden än den här akrylatfärgen. Tänkt på att du behöver måla om nån gång i framtiden.

Jo ok då men kan vi istället flytta köket till andra sidan huset så att det blir enklare och kortare rördragning? Jo jo det ska väl kanske gå, men nu har vi ju börjat bygga lite på skafferiet redan men visst det skulle ju eventuellt bli lättare med rördragningen så vi kanske sparar några kronor där som vi kan använda till en annan fasadfärg.

När förutsättningarna ändras mitt i är det lätt att lösningarna inte blir så bra som du tänkt ut från början. Det är ju ändå rätt bökigt att behöva springa till skafferiet i andra sidan huset vid varje frukost, speciellt eftersom golvet är så satans kallt varje morgon. Att flytta skafferiet gick tydligen inte heller då hade det ju hamnat på södergaveln och blivit för varmt, typiskt.

Men en dag står det där, ditt nya hus. Till allmänt beskådande. Förhoppningsvis är du stolt som en tupp. Som den goda beställare du är så jobbade du tillsammans med hantverkarna, lyssnade på råd från dem och arkitekten och gjorde anpassningar långt innan huset började byggas. Och det blev inte som du tänkt dig, faktiskt inte ens samma färg på fasaden eller storlek på huset. Det blev annorlunda, du visste inte ens att man kunde bygga hus som anpassar sig efter besökaren på det här sättet. Du kanske till och med kan erkänna för dig själv att huset blev mycket bättre än du hade skissat upp på den där servetten första gången du träffade arkitekten.

Vi som byrå försöker naturligtvis göra allt i vår makt för att påtala eventuella konstigheter och brister så tidigt som möjligt. Vi vill också bygga ditt drömhus, vi har en yrkesstolthet som hantverkare. Vi väljer de kådrikaste tallarna till ditt fönstervirke bara för att vi vet att det blir bäst så.

Vilken tur att du inte gjorde som grannen som envist försökte få sin vilja igenom tvärt emot rim och reson och som nu står med ett halvfärdigt hus som det går att bo i men kanske inte mycket mer.

Ibland stöter vi på beställare som är oerhört bestämda om att de absolut ska ha det på ett visst sätt. Ibland en herrgård till priset av ett modulhus, ibland lösningar som vi sen tidigare vet är lite tveksamma och ibland vet beställaren inte ens om de ska ha en kontorslokal eller en affärslokal eller varför. Ja då kan vi antingen säga blankt nej eller försöka göra så gott det är möjligt utifrån tidsramar och budget.

Skippa inte arkitekten om du inte vet vad du ger dig in på. Arkitekten guidar dig genom beställningsprocessen och ser till att du får det modulhus som blir helt fantastiskt för dig, eller om du har större budget bygger den där specialanpassade lösvirkesvillan som du drömt om sen du hängde hemma hos mormor och morfar på landet som liten.

Att anlita en arkitekt några timmar för att skapa en bra beställning är billigare än att leja fyra hantverkare en månad extra för att göra om de där sakerna som blev bortglömda när det inte fanns någon riktig ritning.

Här kommer några snabba om vad vi vill ha svar på

  • Vad ska du ha din webbplats till?
  • Vad har du för syfte med webbplatsen?
  • Vad har du för mål med webbplatsen? (tips: syfte och mål är inte samma sak)
  • Vad vill du uppnå?
  • Vilka ingår i målgruppen?

 

Och några tips på vad du inte ska göra

  • Ändra dig mitt i processen. Har du sagt ok till att bygga på ett visst sätt så måste det vara ok även en vecka senare.
  • Låtsas som du förstår om du inte gör det. Ibland glömmer vi bort att prata så folk förstår; Vi snackar om konvertering, USPar, plattformar och hosting. Fråga för tusan, vi vill ju bara att det ska bli rätt. Om du inte förstår så förklarar vi dåligt och ingenting annat.
  • Ge icke-konstruktiv feedback. Att du inte gillar något hjälper oss inte så mycket. Varför gillar du inte? Har du exempel på något annat du gillar osv.

Vi på Mina Bästa Polare har faktiskt byggt ett par hus men framförallt kan vi hjälpa dig med att bygga fantastiska digitala lösningar. Har du en affärsprocess som skulle kunna digitaliseras så hjälper vi dig mer än gärna. Om du har funderingar på hur du skulle kunna bli mer digital, kom in och snacka med oss, vi kan vara både din arkitekt och dina hantverkare.

Och de där sju tipsen? Jag vet inte hur många det blev men ojämna tal i rubriker drar många klick. Du kom ju hit eller hur!