ETT SJUKT BEHOV

Vi är beroende av att lära oss nya saker och revidera gammal kunskap när det gäller reklam och marknadsföring – att förstå hur saker hänger ihop och varför. Så var med och bidra, tillsammans riskerar vi fort att lära oss ännu mer.

FÖLJ OSS

5 tips för att minska din bounce rate

Publicerat den 11 februari, 2016

Trampoline Dunk Fail
Jag kom, jag såg, jag segrade. Eller var det jag kom, jag såg och jag lämnade?

Detta är något som stämmer in på vårt beteende på webben. Visserligen är jag mer kritisk än de flesta, men att detta är hur vi använder webben är väldigt tydligt när man analyserar besöksstatistik. Ofta träffar man på kunder som nöjt berättar om vilken hög trafik det är in till deras sajter. Men vid närmare anblick kan man se att användarnas beteendemönster inte riktigt ser ut som man skulle önska.

Så vad är bounce rate?

För att upprepa från tidigare inlägg, så får du bara får EN chans att göra ett första intryck. Om dina besökare anser att din sajt inte uppfyller deras krav när det gäller användarvänligheten kommer det att leda till en hög bounce rate, även kallat avvisningsfrekvens. En bounce är exempelvis när användaren:

  • trycker på tillbakaknappen
  • stänger ner fönstret
  • skriver in en annan URL

dvs när användaren lämnar webbplatsen innan hen hunnit interagera med något innehåll på landningssidan, exempelvis navigerat till en annan sida.

Hur minskar vi då avvisningsfrekvensen?

För att minska avvisningsfrekvensen och få dina besökare att stanna längre bör du se över användarupplevelsen på sajten. Detta gör du genom att se över hela flödet, från att göra det enkelt att hitta till sajten genom att ha SEOanpassat innehåll till att besöket avslutas. Minska laddningstiderna, gör webbplatsen intressant både utseendemässigt och funktionellt, och se till att leverera innehållet på rätt sätt beroende på enhet.

Du kommer att få fler användare att stanna längre på sajten genom att:

1. Befinna dig i användarens kontext

Om dina användare mestadels surfar in via mobilen måste din webbplats vara anpassad för att leverera informationen på en liten skärm. För några veckor sedan bad en av våra kunder om en analys av sin webbplats. Vi såg då att 73% av besöken kom in via mobiltelefoner, men i och med att sajten inte är responsiv och gör det svårt att till sig informationen försvann över 80% av besöken redan inom 10 sekunder. Många sajter är fortfarande inte responsiva även fast att smartphones gjorde sitt intåg redan  2007. Det är hög tid att åtgärda detta nu!

mobil

2. Låt inte användaren vänta för länge

Mycket har hänt sedan dagarna vi satt och lyssnade på den klassiska modemmusikalen, och vi har inte längre tålamod till att sitta och vänta på sidorna att ladda. Laddningstiden är en väldigt stor andel till att användare väljer att avbryta sitt besök. En så liten fördröjning som 2 sekunder kan resultera i en avvisningsfrekvens på 87%!

3. Gör det enkelt att ta till sig informationen

Genom att göra webbplatsen lättnavigerad och bra layoutad blir det enklare för användaren att ta sig dit den vill och hitta informationen som den sökte efter. Se till att använda marginaler på rätt ställe, så blir det lättare att skumma igenom innehållet och hitta relevant information. Ett enkelt tips på detta är att välja en F-formad layout.

Rubriksättningar

Använd tydliga och relevanta rubriker, underrubriker och styckeshantering så att det blir enklare att skumläsa genom innehållet.  Försök också att placera den viktigaste informationen bland de första styckena, vilka är de som har störst chans att läsas. Annars kan det vara så att en stor del av informationen som vore till nytta för användaren försvinner i mängden i och med att en del meningar kan vara lite väl långa och svårlästa och att det kan hända väldigt mycket runt om läsaren vilket kan göra det svårt att koncentrera sig och för att det var så att riddaren hade svårt att gömma sig undan draken i sin skinande rustning som glänste i månskenet precis när han drog sitt svärd. Visst kan tunga textstycken vara sjuuuuukt jobbiga och kanske tyckte du att en saga om riddare och drakar vore mer intressant just nu? Ville bara testa dig. ; )

Längden på webbsidorna

Och myten om att man inte bör placera viktig information nedanför folden är obefogad med dagens teknik. I och med intåget av mobila enheter i olika storlekar fick vi en vana av att behöva scrolla för att visa allt innehåll, vilket gjorde att detta smittade av sig till samtliga enheter. Med en bra layout och innehåll som drar till sig uppmärksamheten gör det inget att en CTA-knapp ligger en bit ner på sidan.

3. Utseendemässiga fördelar

Förutom att se till så att sajten är användarvänlig bör den även se bra ut. Att använda sig av lättläst men vacker typografi, bilder och andra grafiska element gör att webbplatsen blir mer intressant att besöka. Här bör man försöka vara konsekvent och använda sig av olika tekniker som gyllene snittet och närhetens lag för att skapa en välbalanserad upplevelse.

Det kan lätt gå på tok genom att använda för mycket färger, missmatchande färgkombinationer (läs mer om hur man skapar ett bra färgschema här) och för många interaktiva element. Använd texter som har bra kontrast mot bakgrunden och låt CTA-knappar sticka ut i mängden, så att användarna faktiskt gör det du vill att de ska göra.

bob

5. Engagera besökaren

Med hjälp av interaktivt innehåll, bilder och video kan du få dina besökare att spendera mer tid på sajten. Genom att hålla webbplatsen levande och uppdatera den kontinuerligt finns en anledning för besökaren att komma tillbaka. Du kan också erbjuda mer innehåll via en nyhetsbrevsregistrering, se till så att det är enkelt att dela innehållet, belöna användaren med hjälp av kampanjer och erbjudanden samt personalisera upplevelsen. Detta är för övrigt är ett helt kapitel i sig som vi får ta en annan gång, men här har du en fantastiskt inspirerande presentation angående personifierad användarupplevelse med förra årets IT-kvinna, min kära vän Unn.

Testa att genomföra dessa tips och låt oss veta hur det går!